Batu Caves & Olifantenopvang - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van JanetCollinKylianConnor Veen - WaarBenJij.nu Batu Caves & Olifantenopvang - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van JanetCollinKylianConnor Veen - WaarBenJij.nu

Batu Caves & Olifantenopvang

Door: Janet

Blijf op de hoogte en volg JanetCollinKylianConnor

18 Juli 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

Maandag vertrokken we al vroeg richting de Batu Caves. Toen we aankwamen kwam het reusachtige goudkleurige beeld al in zicht. Een trekpleister voor toeristen die er pas in 2006 is neergezet. De grotten waren omsierd door Indiase goden en versiersels een Hindu plek met ook veel Hindutempels. Deze hebben we nu dus ook een keer van binnen gezien. Mooi hoor. Door het beklimmen van 272 treden kwamen we in de grot terecht. Mooie grot, maar wel opgeleukt met veel toeristische dingen. Veel indiase goden, die werden aanbeden door de hindu bezoekers. Wel mooi om te zien en te zien hoe dat allemaal gaat. Heerlijk sfeertje. Helaas hadden we geen geld bij ons anders had ik ook een mooie stip op mijn hoofd laten zetten :-).

Na de grotten vertrokken we richting een dierenpark waar je zelf dieren kon voeren, een slang vast kon houden en een beer kon aaien. Dat hebben we gedaan, maar dat dat nou leuk was....meer zielig voor de beesten. En Janet is natuurlijk met een grote boog om de slang heen gelopen.

Daarna was het tijd om richting de olifanten te gaan. Na een lokale lunch hebben we eerst de film bekeken die ging over hoe het opvangcentrum werkt en hoe de olifanten (op)gevangen worden. Erg interessant. Vanwege het planten van de palmoliebomen wordt de jungle en daarmee het leefgebied van de wilde olifanten steeds kleiner. Om ze toch een goed leven te geven worden de olifanten gerescued door speciale teams en dan gebracht naar het olifantenopvangcentrum. De olifanten worden dan wel uren over de weg en een boot vervoerd. Dat is geen makkie.

Het centrum doet goed werk maar is nu toch wel toeristisch opgezet, maar ze moeten ook wel om aan de inkomsten te komen om de olifanten te kunnen verzorgen. We begonnen met het voeren van de olifanten; dat vonden de kinderen geweldig. De nootjes legde je op je hand en olifanten aten ze dan op. Er was 1 superslimme olifant die z'n slurf ophield en op die manier de nootjes rechtstreeks in z'n slurf wilde hebben. Natuurlijk hebben we ook op de rug van een olifant gezeten. Gewoon op de rug zonder bakje wat je normaal ziet. Hoog en erg wiebelig..je hebt het gevoel dat je er elk moment af kan vallen. Maar ok, wanneer heb je nog meer een kans om op een olifant te zitten? Daarna hebben Collin en de kids nog gebadderd in de rivier met 1 van de olifanten....heerlijk tussen de olifantenpoep hahahaha.

Om 18 u waren we weer terug in KL, waar we nog snel even een hapje hebben gegeten bij ons favouriete restaurantje...en toen zijn we vertokken richting hotel bij het vliegveld. Daar waren we rond 20:00. Snel slapen want we waren kapot! De volgende dag zou ook weer een lange worden.....